Γ. ΡΗΓΑΣ "Όλοι ονειρευόμαστε, αλλά μένουμε ακίνητοι"
Στην κατηγορία: Τέχνες
Ημερομηνία: 02/11/2014
Σελίδα εκτύπωσης
Το γνωστό και απολαυστικό κείμενο των Δημήτρη Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά “Με δύναμη από την Κηφισιά” αποκτά έναν κινηματογραφικό… αέρα υπό το βλέμμα του Γιάννη Ρήγα. Νουάρ με ελληνότροπα στοιχεία μέσα σε μία αλμοδοβαρική αίσθηση είναι η οπτική που επιλέγει πάνω σε αυτό ο γνωστός σκηνοθέτης.
Της Κυριακής Τσολάκη
Μία κυρία πάνω σε ένα στατικό ποδήλατο παλεύει με τα περιττά κιλά της και μετρά: “106, 107, 108”. Είναι η Αλέκα, η βασική ηρωίδα των Κεχαΐδη-Χαβιαρά, που με αυτήν την εικόνα επιλέγουν να αρχίσουν την απολαυστική κωμωδία τους “Με δύναμη από την Κηφισιά”.
Γιατί 108 και όχι δύο; Γιατί ποδήλατο γυμναστικής; Ο Γιάννης Ρήγας, που σκηνοθετεί το έργο για το ΚΘΒΕ, αρνείται να αποκαλύψει το μυστικό. “Μετά την παράσταση θα ξέρετε. Ή θα φύγετε με περισσότερα ακόμη ερωτηματικά από όσα είχατε, όταν ήρθατε. Θα σας πω μόνον ότι η Ταϊλάνδη, που αποτελεί τον προορισμό των τεσσάρων ηρωίδων, σημαίνει γη της ελευθερίας”, λέει στη “ΜτΚ” ο σκηνοθέτης.
Ωστόσο δεν αποφεύγει μερικές ακόμη πληροφορίες. Η Αλέκα, μέσα στο σπίτι της οποίας εξελίσσεται η ιστορία, ονειρεύεται να πάει στην Ταϊλάνδη, και για να φτάσει εκεί, κάνει κινήσεις πάνω στο στατικό ποδήλατο. “Όταν το ποδήλατο εφευρίσκεται το 18ο αιώνα, γίνεται το σύμβολο της απελευθέρωσης των γυναικών, γιατί μπορούν να φύγουν και να πάνε, όπου θέλουν. Στο έργο αυτό το ποδήλατο έχει καταντήσει να είναι στατικό. Η ηρωίδα κάνει ποδήλατο, αλλά δεν θα πάει πουθενά. Η σημερινή συσχέτιση είναι ότι όλοι ονειρευόμαστε, αλλά μένουμε ακίνητοι, ότι βάζουμε έναν ψεύτικο στόχο, που ποτέ δεν επιτυγχάνουμε”, προσθέτει ο σκηνοθέτης.
Η υπόθεση του έργου είναι λίγο ως πολύ γνωστή. Τέσσερις γυναίκες σε ένα σπίτι μιλούν ασταμάτητα. Για τον εαυτό τους, τις σχέσεις τους, τους άντρες, το παρόν και το μέλλον. Ο διάλογος ανάμεσα στα πρόσωπα στήνεται αριστοτεχνικά σαν ιστός αράχνης. Τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία, την κωμωδία και το δράμα θαμπώνουν. Πόθοι, προθέσεις, ελπίδες, σκέψεις εναλλάσσονται δαιμονικά και ακατάπαυστα με τέτοια ταχύτητα, που μοιάζουν ακίνητα, χωρίς διαφυγή. Ανελέητα.
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Για τον Γιάννη Ρήγα το κείμενο αυτό είναι ένα συμπαγές κατασκεύασμα, από το οποίο, αν αφαιρέσεις το νατουραλισμό του, μπορεί και να το εξαφανίσεις. “Αυτό που ‘πείραξα’ στο έργο είναι πως η ερμηνευτική γραμμή του γίνεται αλμοδοβαρική. Ως στήσιμο έχει μία τάση νουάρ με σασπένς στην εξέλιξή του, ενώ την ίδια στιγμή διατηρούμε ελληνότροπα στοιχεία, δηλαδή οι τέσσερις πρωταγωνίστριες από την πρώτη σκηνή μέχρι την τελευταία τρώνε”, προσθέτει.
Ασφαλώς το φαγητό έχει και την αλληγορική σημασία του. “Οι γυναίκες μιλάνε για τις σχέσεις τους με τους άντρες, ενώ παράλληλα πλέκεται η σχέση τους μεταξύ τους. Την ίδια στιγμή μιλάνε γι’ αυτό που ονομάζουμε Ελλάδα, δηλαδή για όλους εμάς, μέσα από όλη την ελαφρότητα και τη σοβαρότητα που χαρακτηρίζει το νεοέλληνα. Με έναν περίεργο τρόπο το ζευγάρι των συγγραφέων αναφέρεται στην πολιτική, χωρίς να μιλά καθόλου γι’ αυτή. Πίσω από κάθε φράση των συγγραφέων κρύβονται πολλά άλλα πράγματα”, τονίζει.
Θεωρεί το έργο αριστούργημα του νεοελληνικού θεάτρου. “Γενικότερα πιστεύω πως οι δύο αυτοί συγγραφείς, αν βρίσκονταν σε κάποιο άλλο σημείο του πλανήτη, θα ήταν σήμερα παγκοσμίως αναγνωρισμένοι”, σημειώνει.
Την πραγμάτωση των στόχων του τη βρήκε στα πρόσωπα των τεσσάρων πρωταγωνιστριών του. “Αυτές οι τέσσερις ηθοποιοί που ακολούθησαν τις οδηγίες είναι εξαιρετικές, ενώ υπάρχουν σκηνές που ‘ξεφεύγουν’. Είναι απολαυστικό να τις βλέπεις να ερμηνεύουν τους ρόλους τους πάνω στη σκηνή. Πραγματικά θεωρώ ότι η παραγωγή αυτή είναι παράσταση ηθοποιών. Το σημαντικό είναι ότι κατά κάποιον τρόπο και οι τέσσερις είναι μαθήτριές μου”, καταλήγει ο Γιάννης Ρήγας.
H TAYTOTHTA THΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας
Σκηνικά: Πένη Ντάνη
Κοστούμια: Χρήστος Μπρούφας
Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Παίζουν: Μαρία Τσιμά, Αθηνά Συκιώτη, Λίλα Βλαχοπούλου, Λαμπρινή Αγγελίδου
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
“Με δύναμη από την Κηφισιά”
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών
Τιμές εισιτηρίων: 15 (κανονικό), 10 (εκπτωτικό), 10 ευρώ (λαϊκές - Τετάρτη και Πέμπτη)