Ταξίδι αστραπή στη Σαγκάη, Μάης 2012.Βρέθηκα στη Σαγκάη και πέριξ για ένα 4ήμερο, συνοδεύοντας Φιλιππινέζο επιχειρηματία για αξιολόγηση μηχανημάτων. Με τα έξοδα πληρωμένα, λέει κανείς ..όχι ;
Η Κίνα μ' άφησε με το στόμα ορθάνοιχτο.. Απίστευτη ταχύτητα αλλαγών και δημιουργίας υποδομών. Π.χ. Επιλογή δημιουργίας βιομηχανικής ζώνης κοντά σε μια πόλη. Έ, υπάρχουν
και δυό λόφοι.. Σιγά, μωρέ, τους ισοπεδώνουμε και συνεχίζουμε.. Έτσι, απλά ! Δε θέλω αηδίες για περιβαλλοντικές μελέτες και τέτοια. Είπαμε, ισοπέδωση και σβέλτα, περικαλώ.
Απ' την άλλη, τα παθήματα πολλών χωρών, του πρώην Ανατ. μπλοκ, μαθήματα ! Κάθε βιομηχανική ζώνη με βιολογικό καθαρισμό. Οι περισσότερες πόλεις τους είναι χτισμένες σε ποτάμια
για λόγους μεταφοράς προϊόντων. Μόλυνση μηδέν, ψάρια παντού !
Σαφής η προσπάθεια δημιουργίας μεσαίας τάξης. Βλέπει το Κόμμα ότι αν συνεχίσει η ανισότητα ολίγων πλουσίων και τεράστιας μάζας φτωχών στα όρια επιβίωσης, η εγκληματικότητα και η
διαφθορά θα υπερβούν κάθε ανοχή. [ Αν 1% (ένα τοις εκατό !) των επιχειρηματιών και εμπόρων προωθήσουν μια μεσαία τάξη μιλάμε για 14 εκατ. δυναμικό, να δώσουν δουλειά σε 200-300
εκατ. εργαζόμενους ] Τι κάνουν ; Χτίζουν μετά μανίας πολυώροφα συγκροτήματα 25 – 30 ορόφων με 1-2 οροφοδιαμερίσματα. (Μού θυμίζουν αλατιέρες..)
Τράπεζα – δάνειο 25 ετών και προχωράτε.. Έτσι, ο μέσος Κινέζος εργαζόμενος ορμάει για το πρώτο απωθημένο του, το αυτοκίνητο (αχ, οι έρμοι, μουρλάθηκαν στο ποδήλατο 60 χρόνια..) και
ακολουθεί το σπίτι.
Σας θυμίζει κάτι αυτό ; Ναι, με τη διαφορά ότι τα μεγέθη είναι τρομακτικά εδώ, με κοντά 1,4 δις κόσμο.
Παιδεία ! Αχ, αυτό το αιώνιο πρόβλημα σχεδόν σ' όλες τις χώρες. Εδώ, το Κόμμα τα 'χει σκατώσει.. Αντί υποχρεωτικής βασικής παιδείας, τουλάχιστον Δημοτικό και 3 τάξεις Γυμνασίου,
πολλοί γονείς στέλνουν τα παιδιά τους για δουλειά με τις γνωστές συνθήκες και άθλια μεροκάματα. Γύρω από τις βιομηχανικές ζώνες παλιά σπίτια εποχής Μάο στεγάζουν δεκάδες
φαμίλιες.
Επικοινωνία στα Αγγλικά προβληματική ! Εκτός τουριστικών ζωνών χωρίς διερμηνέα τέλος.. Αλλά στα τρένα τους δίγλωσση αυτόματη αναγγελία σταθμών και με φωτεινή ένδειξη.
Εντυπωσιακό επίσης ότι οι υποδομές τους σχεδιάζονται με μακροχρόνιο προγραμματισμό. Τεράστια αεροδρόμια, σταθμοί τρένων, κλπ., σήμερα με 20% κίνηση αλλά σε μεγέθη 10πλάσια
για το μέλλον.
Συνεχίζεται η πολιτική του ενός παιδιού. Όποιοι θέλουν και δεύτερο, το χέρι στη τσέπη, πληρώνουν ένα άγριο ποσό, περί τα 25.000 ευρώ για να το κάμνουν το τέκνο, κ.ο.κ.
(Στις αγροτικές περιοχές δεν ισχύει. Προφανώς θέλουν χέρια για τα χωράφια..)
Η Σαγκάη εκπληκτική. Κατάφεραν να σχεδιάσουν δεκάδες ουρανοξύστες με διαφορετικές όψεις και το αποτέλεσμα είναι τελείως φουτουριστικό. Καμιά σχέση με π.χ. Ν. Υόρκη – Σικάγο.
Θα ζούσα ευχαρίστως αν υπήρχε το οικονομικό..
Άψογες δημόσιες συγκοινωνίες, μετρό και λεωφορεία. Βεβαίως πρόβλημα κυκλοφοριακό. Έτσι, η Δημαρχία δεν δίνει πλέον άδειες κυκλοφορίας σε όποιους αγοράζουν Ι.Χ. αλλά βγάζει
έναν περιορισμένο αριθμό, ετήσια, σε πλειστηριασμό ! Τελευταία δημοπρασία πριν δίμηνο έφτασε στα 12.000 δολάρια όταν μέση αξία αυτοκινήτου είναι στα 10.000 !!
Πως είπατε ; Φασιστικό ; Χμμ.. είπαμε άλλα τα μεγέθη εδώ. Αναπτύσσουν ταυτόχρονα τα ΜΜΜ και αποθαρρύνουν τα Ι.Χ. όσο μπορούν.
Στα δίκυκλα, αντί για τα κλασσικά παπιά, το 70% είναι ηλεκτροκίνητα ποδήλατα.
Τραγικό πρόβλημα η οδήγηση ! Κατέβηκαν από τα ποδήλατα και βουρ στα τετράτροχα.. Δεν υπάρχουν κανόνες, δεν τηρούνται λωρίδες, κορνάρισμα, τέλεια έλλειψη σεβασμού
στους άλλους οδηγούς. Μόλις σκοτεινιάζει οι πιο πολλοί πάνε με τη μεγάλη σκάλα φώτων ! Στους αυτοκινητόδρομους απαγορεύεται η είσοδος μοτοσικλετών, ασχέτως κυβικών..
Γιατί, ρώτησα, αν έρθω με μια μεγάλη ταξιδιάρα ; Τζού, από επαρχιακό δίκτυο μόνο κι άμα θες..
Εκδυτικίζονται, αν όχι εξαμερικανίζονται.. Πάντως τα McDonalds, KFC και λοιπά εμετικά δεν είναι φίσκα..
Δυστυχώς ελλείψει χρόνου δεν έμαθα για κόστος διαβίωσης. Πτήση εσωτερικού 1 ώρας στα 120€, εισιτήριο τρένου, 150χιλ., 30€. Πάντως η Σαγκάη δεν είναι φτηνή σε σύγκριση με
Μπανγκόκ, Σαϊγκόν και φυσικά Φιλιππίνες.
Το τεράστιο αεροδρόμιο στο Pudong, 45 χιλ. από το κέντρο, σε έξη λεπτά με τρένο Maglev, 450χιλ./ώρα...
Χτίζουν μετά μανίας...
Τα τρίκυκλα με ηλεκτρικό μοτεράκι και μπαταρία.
Τοπικό τρένο (στα 200-250 χιλ. ταχύτητα)
Η άλλη όψη απ' αυτήν που φαίνεται στο βάθος...
Το λοφάκι δεν υπάρχει πλέον, ισοπέδωση για νέα βιομηχανική ζώνη.
Αυτό είναι το 1/3 τού κεντρικού σταθμού τρένων στη Σαγκάη !
Θα το μετανοιώσουν κάποτε για το γκρέμισμα πολλών υπέροχων κτιρίων σαν κι αυτό αλλά θα είναι αργά πιά..
Άμα έχεις λεφτά και καλό γούστο. Αρχοντικό 16ου αιώνα..